Archiwum

AUTOKAREM NA BUŁGARSKĄ - wrzesień 2012

ROWEREM DO KOSZUT - wrzesień 2012

Wycieczka do Niechorza

W dniach 5-7 czerwca 2013r. klasy 2TEK oraz 2TI wraz z wychowawcami wypoczywały na nadbałtyckich plażach Niechorza w ramach wycieczek klasowych.

Pierwszy dzień wycieczki rozpoczęliśmy od zwiedzania Międzyzdrojów, ośrodka wypoczynkowego i turystycznego położonego na wyspie Wolin. Spacer Promenadą Gwiazd a następnie wejście na molo o długości 395 metrów sprawiło nam ogromną przyjemność. Podziwialiśmy przystań morską, skąd odbywają się rejsy do Świnoujścia i niemieckich portów Uznamu. Przede wszystkim jednak cieszyliśmy się słońcem i nadmorskim powietrzem.

W Międzyzdrojach mieliśmy okazję zwiedzić Muzeum Figur Woskowych, które zaskoczyło nas swoimi eksponatami. Oprócz postaci z bajek, z którymi najczęściej robiliśmy zdjęcia, "spotkaliśmy się" z Lechem Wałęsą, Barackiem Obamą, Kleopatrą, Adamem Mickiewiczem, Fryderykiem Chopinem oraz z wieloma innymi, ciekawymi postaciami świata polityki, sztuki i rozrywki.

W Międzyzdrojach zwiedziliśmy również Zagrodę Pokazową Żubrów, znajdującą się na terenie Wolińskiego Parku Narodowego. Jednym z punktów naszej wyprawy było wejście na Kawczą Górę, skąd roztaczał się przepiękny widok Bałtyku.

Pierwszy dzień wycieczki zakończyliśmy przybyciem do ośrodka wypoczynkowego znajdującego się w Niechorzu oraz podziwianiem zachodu słońca.

Drugi dzień wycieczki był równie intensywny jak pierwszy. Po wczesnym śniadaniu wyruszyliśmy plażą z Niechorza, przez Rewal do Trzęsacza (ok.10 km.) Po drodze zatrzymaliśmy się, aby wejść na latarnię morską w Niechorzu (45 m) i podziwiać błękitne niebo, które towarzyszyło nam przez cały czas trwania wycieczki. W czasie naszej wędrówki robiliśmy oczywiście przystanki, głównie dla słodkiego poleniuchowania na plaży. Po ok. 4 godzinach spaceru dotarliśmy do Trzęsacza, aby podziwiać ruiny gotyckiego kościoła z przełomu XIV/XV wieku, który wybudowany został 2 km od morza a obecnie znajduje się w odległości kilkudziesięciu metrów od morza. Trwają więc intensywne prace nad ochroną ruin przed sztormami.

Droga powrotna była już trudniejsza, gdyż zmęczenie dawało o sobie znać. Ale jakie było zdziwienie opiekunów wycieczki, kiedy po dotarciu do ośrodka wypoczynkowego, młodzież potrzebowała jedynie kilkunastu minut, aby mieć siły na dalsze wyzwania. Część grupy wyruszyła więc do Aqaparku na basenowe szaleństwa a część udała się na spacer do niedaleko położonej Pogorzelicy. Tak zakończył się drugi dzień naszego pobytu nad morzem.

Trzeci dzień wycieczki to zwiedzanie Kołobrzegu z przewodnikiem. Zwiedziliśmy miasto, część uzdrowiskową a następnie dotarliśmy do portu, skąd wyruszyliśmy w rejs statkiem po morzu. Pogoda wciąż nam dopisywała a humory tym bardziej. W Kołobrzegu znaleĄliśmy też czas na odpoczynek na plaży, zjedzenie pysznej rybki oraz zakupy przy promenadzie.

Zmęczeni, ale zadowoleni wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu mając w pamięci wspólnie spędzone dni nad polskim morzem. I już myślimy, gdzie będziemy wypoczywać w następnym roku szkolnym.......

/Arleta Karbowiak, Justyna Pohl/

Wycieczka do stolicy

Klasa trzecia technikum informatyczno - ekonomicznego wraz z opiekunami p. H. Kempą i p. K. Gabryelewicz, w dniach 27 - 28 maja br. zwiedziła stolicę Polski - Warszawę. Pierwszym punktem naszej wycieczki był Plac Zamkowy, gdzie znajduje się Zamek Królewski. Młodzież podążała Trasą Zamek, podczas której zwiedziła m.in.: Apartament Wielki i Królewski, Galerię Czterech Pór Roku, Nową Izbę Poselską, Salę Senatorską, Pokoje Matejkowskie, Wielką Antyszambrę.

Po zwiedzaniu Zamku udaliśmy się na długi spacer po Warszawie. Młodzież 3TIE zwiedziła Warszawską Starówkę, skąd dalej przeszła Traktatem Królewskim (Nowy Świat) do Pałacu Kultury i Nauki. Po drodze uczniowie z zewnątrz oglądali m.in. Pałac Prezydencki i Belweder, Łazienki Królewskie oraz dzielnicę ambasad.

Kolejnym celem naszej podróży po stolicy było dotarcie do Pałacu Kultury i Nauki. Po prawie dwugodzinnym spacerze uczestnicy wycieczki znaleĄli się na miejscu, a następnie windą wjechali na 30 piętro Pałacu Kultury i Nauki. Młodzież podziwiała Warszawę z tarasu widokowego znajdujące się 114 metrów nad ziemią oraz oglądała multimedialną wystawę „Nasza planeta - zobacz, co możemy stracić”. Kiedy każdy zdążył już nacieszyć oko i zobaczyć w oddali warszawskie osiedla, Wisłę czy Stadion Narodowy, udaliśmy się wspólnie do Centrum handlowego „Złote Tarasy”, gdzie mogliśmy zregenerować swoje siły posilając się w jednej ze znajdujących się tam restauracji. Dodatkowo jeden z uczniów wycieczki udzielił wywiadu programowi VIVA-TV na temat ideału kobiety.

Po godzinie 19 wsiedliśmy do autobusu, którym udaliśmy się do miejsca naszego noclegu - Hotelu Robotniczego „Metro”.

Na drugi dzień, wcześnie rano udaliśmy się do Centrum Nauki „Kopernik”. Jest to instytucja, zajmująca się tworzeniem i udostępnianiem interaktywnych urządzeń i eksponatów, umożliwiających zwiedzającym samodzielne przeprowadzenie doświadczeń lub obserwacji. Głównym celem działania centrum nauki jest upowszechnianie krajowych i światowych osiągnięć nauki i techniki, a w szczególności wyjaśnianie natury otaczających nas zjawisk i procesów przy pomocy naukowych narzędzi.

Młodzież przez ponad cztery godziny zwiedzała ekspozycję stałą wewnętrzną, która zajmuje powierzchnię około 5100 m2 i składa się z różnych galerii m.in.: Świata w Ruchu, Człowieka i Środowiska, Korzeni Cywilizacji, Strefy Światła, Globalnej Wioski itp.

Uczniowie mogli obcować z zagadnieniami naukowymi przez samodzielne przeprowadzenie zawczasu przygotowanego doświadczenia, uruchomienie danego urządzenia i obserwacje jego działania.

Ostatnim punktem naszej wycieczki było zwiedzanie lotniska im. Fryderyka Chopina. Pani H. Kempa oprowadziła nas po lotnisku, wyjaśniła jak poruszać się po nim "krok po kroku" oraz na co zwrócić uwagę. Wskazówki okazały się bardzo przydatne, ponieważ spora grupa osób jeszcze nigdy nie leciała samolotem i nie była na lotnisku.

Po godzinie 14 wsiedliśmy do autobusu zmęczeni wszystkimi wrażeniami dwóch dni w stolicy i w miłej oraz przyjacielskiej atmosferze udaliśmy się do Środy.

/Kinga Gabryelewicz/

Wycieczka w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym w Środzie Wielkopolskiej

13 kwietnia 2013 roku uczniowie grupy ekonomicznej klasy 3tie byli w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym w Środzie Wielkopolskiej.

Przewodnikiem medycznym grupy była pani Agnieszka Zys - pielęgniarka oddziałowa. Młodzież została zapoznana z wszystkimi zasadami funkcjonowania oddziału ratunkowego. Udzielono im, między innymi, informacji na temat pomocy doraĄnej i zaopatrywania pacjentów w stanach zagrożenia życia, urazach i nagłych zachorowaniach. Zwrócono uwagę na aspekty współpracy z pozostałymi służbami ratunkowymi (Strażą Pożarną, Policją).

Uczniów zapoznano z zasadami pracy: Zespołu Wyjazdowego Specjalistycznego oraz Zespołu Wyjazdowego Podstawowego. Młodzież została zapoznana z wyposażeniem karetki.

Opiekunem grupy była pani K. Nowaczyk. a organizatorem wycieczki pani M.Mikołajczak.

/M. Mikołajczak/

Zdrowe bicie serca

"Zdrowe Bicie Serca" - pod takim hasłem obchodzony był Światowy Dzień Zdrowia, który rozpoczął miesiąc zdrowia w szkole.

Z tej okazji dziewczęta klasy policyjnej 10 kwietnia br. uczestniczyły w zajęciach pływania, a uczennice z pierwszej klasy policyjnej dwa dni póĄniej miały możliwość ćwiczyć pod okiem pani Ewy Szarzyńskiej step - aerobik.

Głównym celem tych zajęć było wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie i propagowanie zdrowego, aktywnego stylu życia.

/M. Mikołajczak/

Wycieczka do stolicy

W piątek, 12 kwietnia 2013 r., uczniowie klas 4 technikum informatycznego, 2 technikum informatycznego oraz 2 technikum gastronomicznego Zespołu Szkół Zawodowych im. H.Cegielskiego, wraz z opiekunami: Agatą Kamińską, Arletą Karbowiak oraz Wojciechem Karolczakiem odwiedzili stolicę.

Wycieczka rozpoczęła się kilka minut przed godziną 5, a jej uczestnicy zamówili sobie chyba wcześniej pogodę, ponieważ tego dnia wreszcie ujrzeć mogliśmy słońce, a i temperatura była zdecydowanie bardziej wiosenna niż w dniach poprzednich. Po kilku godzinach drogi autobusem dotarliśmy do pierwszego punktu naszej wycieczki i już kilka minut póĄniej wszyscy znajdowaliśmy się 114 metrów nad ziemią i podziwialiśmy Warszawę z tarasu widokowego znajdującego się na 30. piętrze Pałacu Kultury i Nauki.

Kiedy każdy zdążył już nacieszyć oko i zobaczyć w oddali warszawskie osiedla, Wisłę czy jeden z kolejnych punktów naszej wycieczki Stadion Narodowy, udaliśmy się wspólnie na ulicę Wiejską, gdzie swoją siedzibę ma Sejm Rzeczypospolitej Polskiej. Tam mieliśmy okazję obejrzeć z bliska Salę Posiedzeń, korytarze sejmowe, Salę Kolumnową oraz tablice upamiętniające ofiary II wojny światowej i katastrofy smoleńskiej. Pani przewodnik opowiedziała nam pokrótce historię sejmu w naszym kraju oraz przedstawiła, w jaki sposób funkcjonuje on dzisiaj. Na jednym z korytarzy udało nam się również spotkać ekipę z telewizji TVN, co zaowocowało naszą obecnością w wieczornym wydaniu Faktów.

Kolejnym celem naszej podróży po stolicy było dotarcie na Plac Zamkowy, gdzie znajduje się Zamek Królewski. Na miejscu wszyscy uczestnicy wycieczki zostali zaopatrzeni w zestawy słuchawkowe, aby cały czas być w dobrej łączności z przewodnikiem, który oprowadzał nas po kolei po wszystkich pomieszczeniach Zamku, opowiadając dodatkowo historię każdego z nich.

Po zwiedzaniu Zamku udaliśmy się na długi spacer po Warszawie, którego zwieńczeniem był ostatni już punkt w planie naszej wycieczki, a chyba najbardziej wyczekiwany przez jej uczestników - Stadion Narodowy. Na miejscu, po krótkim odpoczynku, i tutaj każdy otrzymał swoje słuchawki i wraz z panią przewodnik udaliśmy się w ciekawą podróż po tym obiekcie. Usłyszeliśmy historię jego powstania, zasiedliśmy na trybunach, mogąc poczuć niesamowitą atmosferę tego miejsca, poznaliśmy też historię słynnego już dachu. Wszyscy byli jednak zawiedzeni faktem, że kilka dni wcześniej z płyty boiska zniknęła murawa, tak więc nie mieliśmy okazji jej zobaczyć na żywo. Następnie, zgodnie z ofertą TRASA PIŁKARZA, odwiedziliśmy wszystkie miejsca, w których znajdują się zawodnicy tuż przed jak i po meczu. Mieliśmy więc okazję pobyć chwilę w mixed zone (miejscu, gdzie spotykają się zawodnicy obu drużyn), piłkarskiej szatni, łazience oraz sali konferencyjnej.

Niestety, na tym atrakcje przygotowane na ten dzień się zakończyły, więc wszyscy udaliśmy do Centrum handlowego Złote Tarasy, gdzie mogliśmy zregenerować swoje siły posilając się w jednej ze znajdujących się tam restauracji. Po godzinie 19 wsiedliśmy do autobusu, którym równie zadowoleni z wycieczki, co zmęczeni wszystkimi wrażeniami mijającego już dnia, w miłej i przyjacielskiej atmosferze udaliśmy się do Środy.

/Szymon Ludwiczak/

Wycieczka do Browaru Lech w Poznaniu

Klasa trzecia technikum informatyczno - ekonomicznego wraz z opiekunami p. K. Nowaczyk i p. K. Gabryelewicz, 18 marca br. miała szanse poznać największe tajemnice produkcji złocistego napoju w Browarze Lecha w Poznaniu. Wizyta w Centrum Wycieczkowym LECH była dla nich niesamowitą przygodą. Podglądanie procesu produkcji piwa to świetna zabawa! Zwiedzanie browaru jest, bowiem nietypowym połączeniem klasycznej wycieczki z wizytą w najnowocześniejszym centrum multimedialnym.

Uczniowie zwiedzili pulsujące serce Browaru - czyli warzelnię. Ogromne miedziane kadzie i kotły tworzą niepowtarzalny klimat tego miejsca. Młodzież dowiedziała się, do czego służą olbrzymie puszki ubrane w zielone płaszcze LECH wznoszące się nad browarem. Ponadto, poznali tajemnicę młodego piwa i zobaczyli, kiedy nabiera ono tej magicznej złotej iskry, którą cenią sobie wszyscy piwosze. Najwięcej emocji przeżyli jednak podczas rozlewu piwa. Zobaczyli jak w sekundę można napełnić 17 butelek i 27 puszek.

Uczniowie przekonali się, że Browar to miejsce gdzie nowoczesna technologia łączy się z tradycją.

Centrum wycieczkowe LECH zapewniło naszym uczniom również świetną zabawę multimedialną. Młodzież rozwiązała multimedialny test wiedzy o Browarze, zagrała w kapsle oraz piwnego konstruktora, wpisała się do elektronicznej księgi gości, obejrzała spoty reklamowe LECHA w specjalnym kąciku medialnym. Chętne osoby mogły zrobić sobie zdjęcie na tle logo piwa LECH Puszka, w gigantycznym wnętrzu puszki mailowej i wysłać je do swoich przyjaciół!

Wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikat - tytuł Piwowara Lecha oraz gadżet w postaci otwieracza z logo firmy. Na zakończenie uczniowie zostali zaproszeni do pubu na degustację piwa bezalkoholowego.

/K. Gabryelewicz/

Tropical Islands

Grupa 30 uczniów z naszej szkoły, 15 marca bieżącego roku, pojechała na wycieczkę edukacyjną na Wyspę Tropikalną. Ze Środy Wlkp. wyruszyliśmy ok. godz. 6.00 i mimo ponurej, nieco zimnawej nocy, humory mieliśmy świetne. Nic dziwnego, wybieraliśmy się przecież w tropiki. Celem wycieczki była oddalona około 40 km. od Berlina Wyspa Tropiklana nazwana przez Niemców Tropical Island.

Park ten znajdował się w gigantycznej hali o wymiarach: 360 metrów długości, 210 metrów szerokości i 107 metrów wysokości. Ciekawostką jest, że nowojorska Statua Wolności (93m) mogłaby się w niej zmieścić stojąc, a paryska Wieża Eiffla (322m) leżąc. Na jej powierzchni 66 000 metrów kwadratowych zmieściłoby się 8 boisk do piłki nożnej.

Tam też mieliśmy okazję podziwiać największy las deszczowy w Europie (20000 roślin), błękitny Południowy Pacyfik z temperaturą wody rzędu 31 stopni (4000 metrów kwadratowych), lagunę z Wyspy Bali, której brzeg okalają: piaskowiec, drewno, palmy, groty i typowa małpia skała oraz piaszczyste plaże. W egzotycznych parkach i ogrodach z orchideami, zaprojektowanych przez Made Wijata (najbardziej znanego w tej chwili projektanta balijskich ogrodów) mogliśmy oglądać wspaniałą roślinność, a w tropikalnej wiosce zobaczyliśmy domki typowe dla Bali, Borneo, Polinezji, Amazonii i Kongo, zbudowane przez pochodzących stamtąd rzemieślników. Idealny klimat, który tam panował zachęcał wszystkich do morskich kąpieli. Wszystkie te atrakcje powodowały, że czuliśmy się jak na prawdziwej tropikalnej wyspie.

Niestety czas nieubłagalnie płynął i musieliśmy wracać do domu. Z wycieczki przywieĄliśmy miłe wspomnienia, które na pewno pozostaną na długo w naszej pamięci i zachęcą nas z pewnością do przyjaĄni z językiem niemieckim.

/K. Górniak/

Festiwal Filmów Rosyjskich "Sputnik nad Polską" - grudzień 2012

Drugi rok z rzędu do Środy Wielkopolskiej zawitał Festiwal Filmów Rosyjskich "Sputnik nad Polską".
Od 18 do 20 grudnia 2012 w kinie "Baszta" można było zobaczyć cztery filmy: „ Lecą żurawie” ( «Летят журавли» ), „ Dworzec dla dwojga” ( «Вокзал для двоих» ), „ Beduin” ( «Бедуин» ) i „Morfina” ( «Морфий»).
Uczniowie kl. I LOP wraz z opiekunkami P. Anną Kowalik i Karoliną Napierałą obejrzeli film Igora Wołoszyna pt. „Beduin” . To opowieść o wielkiej miłości i poświęceniu się matki dla śmiertelnie chorej córki. Córka Rity choruje na białaczkę. W celu uzyskania niezbędnej sumy pieniędzy na leczenie Rita jedzie do Rosji, aby zostać matką zastępczą – surogatką. Według umowy surogatka nie może opuszczać miasta, a obiecane pieniądze są wypłacane w równych ratach przez cały okres ciąży. Rita nie zdążyła zdobyć pieniędzy na dalsze leczenie, którego nie można przerywać. Poszukiwanie dawcy i zaplanowana operacja przeszczepu szpiku kostnego wymaga szybkich decyzji. Bezradność lekarzy wobec choroby zmusza Ritę do zrobienia kolejnego szalonego kroku. Przez przypadek dowiaduje się, że w Jordanii podobne choroby leczą mlekiem wielbłąda. Jordania staje się jej ostatnią nadzieją. Rita zabiera córkę i leci z nią do kraju, który zmienia w ich życiu wszystko.

Filmy rosyjskie w średzkim kinie to doskonała okazja do przybliżenia uczniom języka, kultury i kinematografii naszych wschodnich sąsiadów.

/K. Napierała/

Wycieczka do średzkiej Cukrowni - listopad 2012

29 listopada br. pod opieką p. Karoliny Torzyńskiej i p. Justyny Tomczyk – Wojciechowskiej wybraliśmy się na wycieczkę do średzkiej Cukrowni.
Na miejscu zgodnie z przepisami BHP ubraliśmy się w kamizelki i kaski. PóĄniej z Panem przewodnikiem rozpoczęliśmy wycieczkę po zakładzie.
Na początku obejrzeliśmy film dotyczący produkcji cukru oraz wizualizację dotyczącą budowy silosu. Następnie oprowadzono nas po terenie Cukrowni. Zapoznaliśmy się z zasadami działania i funkcjonowania tego zakładu. Zaczęliśmy od początku linii produkcyjnej czyli oczyszczania buraków poprzez centrum dowodzenia oraz pakownię. Na tym etapie zakończyliśmy zwiedzanie zakładu. Mimo deszczowej pogody wróciliśmy do szkoły bardzo zadowoleni.

/klasa 2TB/

WYCIECZKA DO FIRMY "PAGMET" - listopad 2012

Dnia 28.11.2012r. klasa 2B pod opieką wychowawcy p. I.Pereć wybrała się na wycieczkę do Romanowa do firmy „Pagmet”. Jest to firma wielobranżowa świadcząca usługi m.in. w zakresie obróbki mechanicznej elementów metalowych oraz w produkcji prototypów części samochodowych.
Młodzież miała okazję zapoznać się z nowoczesnym parkiem maszynowym oraz przyrządami pomiarowymi wykorzystywanymi w procesie wytwarzania. Wzięła również udział w krótkim pokazie projektowania części z wykorzystaniem wspomagania komputerowego.
Duże wrażenie na uczestnikach zrobiła kolekcja starych samochodów, których pasjonatem jest właściciel zakładu. Można było zobaczyć m.in. jedyny w Polsce egzemplarz samochodu będącego protoplastą Trabanta z 1955r. oraz wiele innych ciekawych aut.
Niewątpliwie był to interesujący wyjazd, który na długo pozostanie w pamięci uczniów.

/I. Pereć/

WYCIECZKA DO ŚREDZKIEJ WIEŻY CIŚNIEŃ - listopad 2012

Dnia 27.11.2012r., w ramach Tygodnia Kultury, uczniowie klasy 2B wraz z wychowawcą p. I.Pereć wyruszyli na pieszą wycieczkę, której celem była średzka „Wieża ciśnień”, na co dzień nieudostępniana mieszkańcom.
Budynek okazał się bardzo interesujący ze względu na swą historię sięgającą ponad 100 lat. Młodzież miała niebywałą okazję wysłuchać wykładu na temat historii tego miejsca, ale także na własne oczy zobaczyć wnętrze budynku, wchodząc po metalowych schodach na wysokość około 25 metrów od poziomu terenu, gdzie znajduje się zbiornik na wodę o pojemności około 150 m3. Zbiornik ten wykonano z blach stalowych połączonych ze sobą za pomocą nitów - takie połączenia wymagały niezwykłej precyzji i kunsztu rzemieślniczego. Mimo upływu lat zbiornik jest nadal szczelny. Wieża ciśnień spełniała swe pierwotne zadanie - wyrównywanie ciśnienia w obszarze zasilania wodociągu – aż do 1998r. Obecnie jest charakterystycznym punktem miasta.
Niewątpliwie była to ciekawa lekcja wzbogacająca o nowe doświadczenia oraz wiedzę na temat historii miasta, w którym mieszkamy.

/I. Pereć/

Wycieczka do średzkiej Mleczarni - listopad 2012

27 listopada br. w ramach Tygodnia Kultury udaliśmy się do średzkiej Mleczarni Jana. Na początku dyrektor ds. produkcji p. Jacek Chudziński opowiedział nam o przetworach mlecznych oraz zasadach funkcjonowania zakładu. Po tym wstępie zwiedziliśmy hale produkcyjne, laboratorium, magazyny. Zobaczyliśmy produkcję masła, jogurtów, twarogów sernikowych, kanapkowych oraz mleka o różnych smakach. Po zakończeniu zwiedzania zostaliśmy zaproszeni na degustację przetworów mlecznych – za co bardzo dziękujemy. Była to bardzo interesująca lekcja.

/klasa 2TG/

Wycieczka do Poznania - paĄdziernik 2012

Dnia 16 paĄdziernika 2012 roku uczniowie klasy 2TI wraz z nauczycielkami A. Karbowiak i E. Nowaczyk wybrali się do Poznania.
W Muzeum Narodowym uczestniczyli w lekcji muzealnej „Jak patrzeć na dzieło sztuki?” Uczyli się interpretować dzieło sztuki z punktu widzenia jego formy i treści, poznali różne zasady komponowania. Uczyli się patrzeć na dzieło sztuki w taki sposób, aby jak najwięcej "powiedziało" odbiorcy. Mieli możliwość obejrzeć obrazy z okresu baroku i renesansu. Zajęcia zakończyły się obejrzeniem i analizą jedynego w polskich zbiorach obrazu Claude'a Moneta „Plaża w Pourville”.
Po krótkim spacerze na Starym Rynku uczniowie mieli okazję zwiedzić Farę Poznańską. Bogate barokowe wnętrze, zabytkowe organy, zakrystię, kapitularz czy podziemia farne pomogły uczniom utrwalić wiedzę o baroku i spotkać się z historią.
Wzbogaceni ... wrócili do domu.

/A. Karbowiak/

Wycieczka do Czeszewa - paĄdziernik 2012

Dnia 16 paĄdziernika 2012 r. klasa 1 THG pod opieką wychowawcy Katarzyny Hoffmann-Kulawik i Teresy Kajl-Jankowskiej wybrała się do Ośrodka Edukacji Leśnej w Czeszewie.
Mimo niesprzyjającej, deszczowej pogody sympatyczny pan leśniczy przekazał nam mnóstwo ciekawych informacji. Zwiedziliśmy wystawę przyrodniczą, obejrzeliśmy interaktywną makietę terenów chronionych i film o rezerwacie „Czeszewski Las”. Interesujące było również podglądanie ptaków w gniazdach za pomocą kamer. Swoją wiedzę przyrodniczą mogliśmy sprawdzić w konkursie przeprowadzonym przez pana leśniczego.
Po przepłynięciu Warty promem „Nikodem”, rozpaliliśmy ognisko i upiekliśmy kiełbaski. Na zakończenie odbyliśmy spacer ścieżką dydaktyczno-przyrodniczą szlakiem starych dębów Henryka Sienkiewicza.
Wycieczka wzbogaciła naszą wiedzę o regionie i uzmysłowiła konieczność ochrony świata przyrody.

/T.Kajl - Jankowska, K.Hoffmann - Kulawik/

Z Klubem Wolontariusz w Hermanowie - wrzesień 2012

W dniu 30 września 2012 r., w niedzielne słoneczne popołudnie grupa wolontariuszy pod opieką Barbary Gierczyńskiej i Anny Leporowskiej udała się do Hermanowa. Odbył się tam piknik integracyjny dla podopiecznych Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie finansowany ze środków Unii Europejskiej. Impreza skierowana była do rodzin z powiatu średzkiego, które korzystają z pomocy PCPR w Środzie Wlkp. i stała się okazją do integracji z młodzieżą uczącą się w naszej szkole. Apel o współpracę z potrzebującymi pomocy spotkał się z żywym zainteresowaniem i odzewem uczniów, którzy licznie zjawili się w Hermanowie, aby wspólnie z resztą gości bawić się i miło spędzić czas. Organizator imprezy, Jerzy Wojciechowski nie ukrywał zadowolenia z postawy młodych ludzi i radości płynącej ze współpracy. Nasze uczennice i uczniowie okazali się doskonałymi i spontanicznymi animatorami zajęć dla dzieci: wspólne tańce, jazda bryczką, strzelanie z łuku stały się okazją do świetnej zabawy, a najlepszą nagrodą dla nich była radość dzieci.
Tak zainicjowana współpraca ma mieć charakter trwały: w każdy piątek wolontariusze spotykają się w świetlicy środowiskowej, aby najlepiej jak umieją pomóc innym. Wolontariuszem może zostać każdy i choć nie jest to zadanie łatwe, jednak daje wiele satysfakcji. Zachęcamy do współpracy wszystkich chętnych, bo nawet najdrobniejszy gest może uratować człowieka.
Rozpoczyna się także akcja zbiórki odzieży oraz wszelkich niezbędnych w codziennym życiu przedmiotów: 1 oraz 8 paĄdziernika w sali 207. Podzielmy się tym, co mamy.

/B. Gierczyńska, A. Leporowska/

Wrzesińskie Spotkania z Kulturą Rosji - wrzesień 2012

Od 27.09.2012 do 01.10.2012 trwały Wrzesińskie Spotkania z Kulturą Rosji. Imprezę zainaugurowały warsztaty kulinarne, specjały kuchni rosyjskiej. Grupa uczniów z kl. II TG wraz z opiekunkami E. Bodylską, M. Kawicką i K. Napierałą udała się na w/w warsztaty, które odbywały się w restauracji Tarot we Wrześni. Spotkanie miało formę wykładu, nauki gotowania i degustacji. Każdy mógł spróbować specjałów kuchni rosyjskiej, takich jak: tatar ze śledzia, rybna solanka, pielmienie i cepeliny z baraniną, bliny z kawiorem ( na słono i na słodko ), kurczak po kijowsku oraz kociołek zapiekany pod ciastem drożdżowym ( ros. жаркое ). Wszyscy miło spędziliśmy czas, a po zakończeniu spotkania wymieniliśmy się wrażeniami na temat smaków kuchni rosyjskiej i swoich preferencji kulinarnych.
W kolejnych dniach Spotkań z Kulturą Rosji zaplanowano między innymi:koncert „Podmoskownyje wieczera”, z gawędą i gitarą przy samowarze - „Pieśni rosyjskich bardów”, koncert muzyki starocerkiewnej, koncert „Rosyjski szanson”, a także projekcję filmu Nikity Michałkowa - „Spaleni słońcem 2” ( «Утомленные солнцем 2» ).
Wrzesińskie Spotkania z Kulturą były kolejną edycją imprezy, którą wcześniej poświęcono kulturom, niemieckiej, austriackiej i francuskiej.
Poniżej relacja fotograficzna z kilku dni kulturalnych spotkań.

/K. Napierała/

W Parku Linowym Cascader Park - wrzesień 2012

Gdzie spędzić ciekawy, pełen emocji dzień? W dniu 24 września br. klasa 2 TEK spędziła go wraz z wychowawczynią w Parku Linowym Cascader Park w Kobylnicy.
Wrażeń i emocji w tym dniu nie brakowało. Uczniowie wspinali się po drzewach, pokonywali kolejne przeszkody, żeby po 3 godzinach zjechać na rozpiętej między drzewami i umiejscowionej 15 metrów nad ziemią linie tzw. tyrolce. Wszyscy świetnie się bawili a do domu wracali wymęczeni nie tylko wrażeniami ale wymęczeni ciężką wspinaczką, chodzeniem po rozpiętych na dużej wysokości linach oraz mocowaniem z pajęczymi sieciami.
Wycieczka to była nagrodą dla klasy za zwycięstwo w Hipolidze- szkolnej akcji Hipolita.

/J. Pohl/

AUTOKAREM NA BUŁGARSKĄ - wrzesień 2012

W dniu 20 września br. klasy III D i I TEB z wychowawcami p. Ewą Szarzyńską i p. Sebastianem Kawickim wyruszyły autokarem na "Bułgarską". Głównym celem wycieczki było zwiedzanie Stadionu Miejskiego w Poznaniu, ale każdy po cichutku marzył o spotkaniu z piłkarzami...
Z historią obiektu, jej tajnikami, danymi technicznymi i legendami zapoznał nas przewodnik. Oprowadził nas również po wszystkich zakamarkach stadionu od sali konferencyjnej przez szatnie, korytarz sław Lecha, strefę 0, w której przed meczem znajdują się tylko zawodnicy, trenerzy i sędziowie, po trybuny z lożą prezydencką i jej zapleczem. Sprawdziliśmy, jaki widok na boisko mają goście zasiadający w loży VIP.
Na zakończenie niespodzianka. Byliśmy świadkiem sesji zdjęciowej na płycie boiska piłkarzy Lecha.
Takich wycieczek się nie zapomina, a podsumowaniem jest tylko jedno:
"W GÓRĘ SERCA! NIECH ZWYCIĘŻA LECH! KOLEJORZ!"

/E. Szarzyńska/

Rowerem do Koszut - wrzesień 2012

Jako, że nasza klasa lubi łączyć przyjemne z pożytecznym, wybraliśmy się 14 września 2012 roku, na rowerową wycieczkę do Koszut, pod opieką pań Barbary Gierczyńskiej i Emilii Bodylskiej.
Celem było Muzeum Ziemi Średzkiej. Uczestniczyliśmy nie tylko w lekcji muzealnej na temat obyczajowości i kultury XVIII wieku, ale mogliśmy też każdy eksponat z tego okresu dotknąć, obejrzeć, no i poczuć atmosferę tamtych czasów za sprawą anegdot i ciekawostek przekazanych nam przez Panią przewodnik.
Z kolei wizyta w ogrodzie - zielniku - dla nas, gastronomików, stanowiła swoistą atrakcję, podobnie jak wspólne pieczenie kiełbasek. A trzeba jeszcze dodać, że i pogoda, i humory dopisywały nam.